Today I’m reading Bonhoeffer while praying for the Justice Committee public submissions process for NZ’s Conversion Practices Prohibition Legislation Bill which began today.

Previously:

  • Vorvort (Foreword): 1 2 3 4 5 6 7 8 9
  • Inhaltverzeichnis (Table of contents) 10
  • 1. Die Teure Gnade (1. Costly Grace) 11 12 13 14 15 16 17

Die Welt war christianisiert, die Gnade war Allgemeingut einer christlichen Welt geworden. Sie war billig zu haben. Doch bewahrte die römische Kirche einen Rest der ersten Erkenntnis.

The world was Christianised, the grace had become common knowledge to the Christian world. It was cheap to have. Yet the Roman (Catholic) church preserved [just] a remnant of the initial knowledge [of costly grace].

Es war von entscheidender Bedeutung, daß das Mönchtum sich nicht von der Kirche trennte und daß die Klugheit der Kirche das Mönchtum ertrug. Hier war am Rande der Kirche der Ort, an dem die Erkenntnis wachgehalten wurde, daß Gnade teuer ist, daß Gnade die Nachfolge einschließt. Menschen verließen um Christi willen alles, was sie hatten, und versuchten, den strengen Geboten Jesu zu folgen in täglicher Übung. So wurde das mönchische Leben ein lebendiger Protest gegen die Verweltlichung des Christentums, gegen die Verbilligung der Gnade.

It is of vital importance, that monasticism did not separate from the church and that monasticism withstood the wisdom of the church. Here was, at the edge of the church, the place, where knowledge was kept awake: that grace is costly, that grace includes discipleship (lit: following). People left for the sake of Christ everything that they had, and tried to follow the strict commandments of Jesus in daily practice. So the monastic life became a living protest, against the secularisation of Christianity, against the cheapening of grace.

Indem aber die Kirche diesen Protest ertrug und nicht zum letzten Ausbruch kommen ließ, relativierte sie ihn, ja sie gewann nun aus ihm sogar die Rechtfertigung ihres eigenen verweltlichen Lebens; den jetzt wurde das mönschische Leben zu der Sonderleistung Einzelner, zu der die Masse des Kirchenvolkes nicht verpflichtet werden konnte.

But by the church letting this protest endure and not come to a final outbreak, it relativised it, indeed it even gained from it the justification fof its own secularised life; which now the monastic life became the special achievement of individuals, to which the majority (lit: mass) of church people could not be obligated.


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